Ook in groep 3 werk ik graag formatief: het leren zichtbaar maken en het leerproces kunnen volgen als leraar-coach. En nog belangrijker, dat het kind zijn eigen ontwikkeling kan blijven volgen. Wat ik vaak zie hangen in groepen 3 zijn doelenposters met daarop de letters/klanken die de kinderen in dat thema gaan leren. Dat vind ik al een heel mooi begin van het leren zichtbaar maken. Zelf mis ik hierin dat kinderen hun eigen leerproces kunnen volgen en kunnen zien.

Daarom heb ik het letters en klanken portfolio gemaakt. Online kwam ik al veel ‘diploma’s’ of andere posters tegen die kinderen mee naar huis kunnen krijgen als een thema is afgerond, zodat ze thuis kunnen laten zien welke letters/klanken ze hebben geleerd. Met het letters en klanken portfolio kun je langere tijd met het kind het leerproces zichtbaar houden.

Dit letters en klanken portfolio is ontworpen met de opbouw van Lijn 3. Per thema staan de letters/klanken die ze gaan leren. Aan het eind van het thema mogen de kinderen de letters/klanken kleuren die zij al voldoende beheersen. De letters/klanken die ze nog een beetje lastig vinden en nog wat oefening vragen, laten we nog wit totdat ze ook beheerst worden. Met de kinderen waarbij de leesontwikkeling heel voorspoedig verloopt, kun je alvast verder kijken welke letters/klanken het kind al beheerst.

Hier vind je meer materialen: